64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Dzień dobry w piątek:)
Temat dnia:Ostatni dzień na łące.
Cele:
- rozwija mowę i logiczne myślenie
- poznaje życie mrówek
- wnikliwie obserwuje przyrodę
Potrzebne będzie: karty pracy, załącznik - mrówki
1. Mrówki i mrowisko. (załącznik)
- Gdzie mieszkają mrówki? (mrowiska na łące, w lesie)
- Kto rządzi w mrowisku? (królowa mrówek)
- Z czego słyną mrówki? (pracowitość)
Jednym z owadów, który można spotkać na łące to mrówka. Mrówki żyją w koloniach i każdy osobnik wykonuje ściśle określone funkcje.
Założycielką koloni jest samica – królowa.
W kolonii jest więcej samców niż samic. Samce właściwie poza adorowaniem królowej podczas rójki nie robią nic. Żyją bardzo krótko. Najliczniejszą grupę stanowią robotnice. Wykonują one wszelkie prace: zbierają i dostarczają do mrowiska pożywienie; budują i sprzątają mrowisko; bronią go przed intruzami, opiekują się potomstwem. Robotnice żyją od 4 do 7 lat i ich obowiązki zmieniają się wraz z wiekiem. Młode pracują w gnieździe, a starsze poza nim. Zajęciem królowej jest wybieranie miejsca na gniazdo i składanie jaj. Królowe są karmione i czyszczone przez robotnice. Mrówki pobierają pokarm pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Są związane z mszycami. Jest to typowe współżycie, gdyż obie strony mają z tego korzyści (mrówki zlizują rosę miodową wydajaną przez mszyce, w zamian opiekują się nimi).
2. Zagadki o łące.
Spróbuj rozwiązać wszystkie zagadki. Powodzenia.
Skaczą po łące, pływają w wodzie,
żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie (żaba)
Lata nad łąką w czerwonek kapotce,
a na tej kapotce jest kropka przy kropce. (biedronka)
Na zielonej łące rosną ich tysiące,
w swej nazwie „sto” mają. Jak się nazywają? (stokrotki)
Czy znacie takiego konika,
co pięknie w trawie cyka? (konik polny)
Krążę nad łąką, ile mam sił,
i zbieram z kwiatów złocisty pył. (pszczoła)
Pracowite, małe, budują wspaniałe
kopczyki, pałace. Szanujmy ich pracę. (mrówki)
Ten piękny owad odwiedza kwiateczki,
ma skrzydła tęczowe, niekiedy w kropeczki. (motyl)
3. Karty pracy (załącznik)
Zanim zobaczycie, co dzisiaj jest w książkach, spróbujcie odgadnąć imiona osób które spacerowały na łące.
(Rodzicu, proszę przeczytać dziecku wyrazy po kolei, dziecko wysłuchuje pierwsze głoski w wyrazach. Z tego powstanie imię)
np. arbuz, garnek, antena, torba, ananas – AGATA
- rak, oko, maska, ekran, kot
- miska, igła, lalka, ekran, narty, arbuz
- piłka, igła, ogórek, tenis, rower
- masło, alba, jajko, aura
Karty pracy cz 4, s 43,44,45
- s 43 – kolorowanie rysunku mrowiska
- s 44 – rysowanie
- s 45 – dorysowywanie brakujących części
Na dzisiaj to już wszystko. Zapowiadają ładny i pogodny weekend. Można wybrać się z rodzicami na łąkę :). Jakby już ktoś był na łące, można nazbierać różne rośliny i zrobić zielnik – to dla chętnych :). Pozdrawiam Was. Do zobaczenia w poniedziałek
Agnieszka Grolewska
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10