64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
WIOSENNE POWROTY I
"Gdzie budować gniazdo?"
14.04.2020 r.
Witam w nowym tygodniu Entliczki-Pentliczki!
Jak minęły Wam święta? Mam nadzieję, że czujecie się doskonale i macie ochotę dowiedzieć się czegoś nowego.
Drodzy Rodzice!
W tym tygodniu krąg tematyczny, którym będziemy się zajmować nosi tytuł "Wiosenne powroty".
Na początku proponuję kilka zabaw ruchowych:
5. Proszę, aby przeczytali Państwo dzieciom poniższe opowiadanie Hanny Zdzitowieckiej pt. „Gdzie budować gniazdo?”
– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.
Rozmowa na temat opowiadania.
• Które ptaki rozmawiały o gniazdach?
• Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
• Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
• Co powiedział wróbel na temat gniazd?
• Z czego ptaki robią gniazda?
6. Teraz czas na wizualizację – Jestem bocianem.
Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic.
Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.
W związku z tym, że dziś nasze pierwsze zajęcia w tym tygodniu, jest okazja aby poznać kolejną literę.
Zapoznanie dzieci z literami "F,f" pisanymi i drukowanym,
Zadania ze słowem:
farby, Franek
W taki sam sposób proszę postąpić ze słowem Franek.
Jestem pewna, że doskonale Wam poszło, więc teraz czas na kolejne ciekawe zadanie.
ZADANIA W KSIĄŻKACH NA DZIŚ
W związku z nową literą dzieci będą miały dość dużo kart pracy do wykonania, w związku z czym zalecam podzielić ich ilość wykonywaną przez dzieci jednorazowo na mniejsze części, uwzględniając przy tym możliwości dzieci.
Karta pracy, cz. 3, s. 62.
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 58–61.
Do jutra!
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10