REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

GDZIE BUDOWAĆ GNIAZDA? (14.04.2020r.)

GDZIE BUDOWAĆ GNIAZDA? (14.04.2020r.)

WIOSENNE POWROTY I

"Gdzie budować gniazdo?"

14.04.2020 r.

 

Witam w nowym tygodniu Entliczki-Pentliczki!

Jak minęły Wam święta? Mam nadzieję, że czujecie się doskonale i macie ochotę dowiedzieć się czegoś nowego.

 

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu krąg tematyczny, którym będziemy się zajmować nosi tytuł "Wiosenne powroty".

 

Na początku proponuję kilka zabaw ruchowych:

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Obserwujemy powracające ptaki.
    Dzieci spacerują po pomieszczeniu. Na hasło: Skowronek, zatrzymują się, kładą na brzuchu, podnoszą łokcie nad podłogę, naśladują obserwowanie ptaka przez lornetkę.
  2. Zabawa ruchowa z elementem przeskoku – Uwaga! Kałuża.
    Dzieci spacerują między rozłożonymi przez rodzica poduszkami – kałużami. Na hasło: Kałuża, przeskakują przez poduszki – kałuże.
  3. Ćwiczenia ruchowo-graficzne – Krople deszczu.
    Dzieci kreślą kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem robią to samo na podłodze.
  4. Zabawa Uciekaj! Pada deszcz.
    Dzieci spacerują po pomieszczeniu. Na hasło: Deszcz, uciekają w wyznaczone wcześniej miejsce aby ukryć się przed deszczem.

 

5. Proszę, aby przeczytali Państwo dzieciom poniższe opowiadanie Hanny Zdzitowieckiej pt. „Gdzie budować gniazdo?”

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Rozmowa na temat opowiadania.
• Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

• Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
• Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
• Co powiedział wróbel na temat gniazd?
• Z czego ptaki robią gniazda?


6. Teraz czas na wizualizację – Jestem bocianem.
Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic.

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.


W związku z tym, że dziś nasze pierwsze zajęcia w tym tygodniu, jest okazja aby poznać kolejną literę.

Zapoznanie dzieci z literami "F,f" pisanymi i drukowanym,

Zadania ze słowem:

farby, Franek

  1. Dzieci dzielą słowo farby na sylaby i na głoski.
  2. Liczą sylaby i głoski w tym słowie.
  3. Podają inne słowa rozpoczynające się głoską f (fotel, foka, flet…) i mające ją w środku (portfel, żyrafa, telefon…).
  4. Dzieci układają tyle klocków (lub innych przedmiotów), ile sylab słyszą w słowie farby – rozsuwają przedmioty i mówią głośno sylaby.
  5. Układają tyle klocków (lub innych przedmiotów), ile głosek słychać w słowie farby, wymawiają głoski głośno, dotykając przedmiotów.
  6. Dzieci wypowiadają głoskę f:    długo: ffffyyyy…   krótko: f, f, f, f…
  7. Określają, czy głoska f jest spółgłoską czy samogłoską.
  8. Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej litery.

W taki sam sposób proszę postąpić ze słowem Franek.

 

Jestem pewna, że doskonale Wam poszło, więc teraz czas na kolejne ciekawe zadanie.

 

ZADANIA W KSIĄŻKACH NA DZIŚ

W związku z nową literą dzieci będą miały dość dużo kart pracy do wykonania, w związku z czym zalecam podzielić ich ilość wykonywaną przez dzieci jednorazowo na mniejsze części, uwzględniając przy tym możliwości dzieci.

Karta pracy, cz. 3, s. 62.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 58–61.



Do jutra!

Data dodania: 2020-04-13 21:11:07
Data edycji: 2020-04-13 21:11:36
Ilość wyświetleń: 190
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej