Czcionka:

A+
A-

Kontrast:

GDZIE BUDOWAĆ GNIAZDA? (14.04.2020r.)

GDZIE BUDOWAĆ GNIAZDA? (14.04.2020r.)

WIOSENNE POWROTY I

"Gdzie budować gniazdo?"

14.04.2020 r.

 

Witam w nowym tygodniu Entliczki-Pentliczki!

Jak minęły Wam święta? Mam nadzieję, że czujecie się doskonale i macie ochotę dowiedzieć się czegoś nowego.

 

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu krąg tematyczny, którym będziemy się zajmować nosi tytuł "Wiosenne powroty".

 

Na początku proponuję kilka zabaw ruchowych:

  1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Obserwujemy powracające ptaki.
    Dzieci spacerują po pomieszczeniu. Na hasło: Skowronek, zatrzymują się, kładą na brzuchu, podnoszą łokcie nad podłogę, naśladują obserwowanie ptaka przez lornetkę.
  2. Zabawa ruchowa z elementem przeskoku – Uwaga! Kałuża.
    Dzieci spacerują między rozłożonymi przez rodzica poduszkami – kałużami. Na hasło: Kałuża, przeskakują przez poduszki – kałuże.
  3. Ćwiczenia ruchowo-graficzne – Krople deszczu.
    Dzieci kreślą kształt kropli deszczu w powietrzu raz prawą, raz lewą dłonią, a potem robią to samo na podłodze.
  4. Zabawa Uciekaj! Pada deszcz.
    Dzieci spacerują po pomieszczeniu. Na hasło: Deszcz, uciekają w wyznaczone wcześniej miejsce aby ukryć się przed deszczem.

 

5. Proszę, aby przeczytali Państwo dzieciom poniższe opowiadanie Hanny Zdzitowieckiej pt. „Gdzie budować gniazdo?”

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek. – O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu…
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny, pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską...
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel.
– Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać ukrytych w ziemi owadów. Ba, są nawet ptaki budujące gniazda tylko w norkach, w ziemi albo wprost na wodzie… Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie – pod rynną, trzecie... hm... trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem, dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach, które poznosił na gniazdo, miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi tego kącika.

Rozmowa na temat opowiadania.
• Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

• Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?
• Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?
• Co powiedział wróbel na temat gniazd?
• Z czego ptaki robią gniazda?


6. Teraz czas na wizualizację – Jestem bocianem.
Dzieci naśladują ruchem i głosem bociana, o którym opowiada rodzic.

Bocian chodzi powoli po łące, czasem dotknie czegoś dziobem. Następnie zatrzymuje się, staje na jednej nodze i wypatruje. Czatując, czasem porusza dziobem, piórami, zaklekoce głośno. Myśli: „Nie ma nic smacznego, są tylko żaby, a jednak lepszy rydz niż nic” i łapie żaby. Potem odlatuje do swojego starego gniazda, które ma od lat.


W związku z tym, że dziś nasze pierwsze zajęcia w tym tygodniu, jest okazja aby poznać kolejną literę.

Zapoznanie dzieci z literami "F,f" pisanymi i drukowanym,

Zadania ze słowem:

farby, Franek

  1. Dzieci dzielą słowo farby na sylaby i na głoski.
  2. Liczą sylaby i głoski w tym słowie.
  3. Podają inne słowa rozpoczynające się głoską f (fotel, foka, flet…) i mające ją w środku (portfel, żyrafa, telefon…).
  4. Dzieci układają tyle klocków (lub innych przedmiotów), ile sylab słyszą w słowie farby – rozsuwają przedmioty i mówią głośno sylaby.
  5. Układają tyle klocków (lub innych przedmiotów), ile głosek słychać w słowie farby, wymawiają głoski głośno, dotykając przedmiotów.
  6. Dzieci wypowiadają głoskę f:    długo: ffffyyyy…   krótko: f, f, f, f…
  7. Określają, czy głoska f jest spółgłoską czy samogłoską.
  8. Dzieci przypominają, kiedy używamy wielkiej litery.

W taki sam sposób proszę postąpić ze słowem Franek.

 

Jestem pewna, że doskonale Wam poszło, więc teraz czas na kolejne ciekawe zadanie.

 

ZADANIA W KSIĄŻKACH NA DZIŚ

W związku z nową literą dzieci będą miały dość dużo kart pracy do wykonania, w związku z czym zalecam podzielić ich ilość wykonywaną przez dzieci jednorazowo na mniejsze części, uwzględniając przy tym możliwości dzieci.

Karta pracy, cz. 3, s. 62.

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 58–61.



Do jutra!

Data dodania: 2020-04-13 21:11:07
Data edycji: 2020-04-13 21:11:36
Ilość wyświetleń: 80
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Twój Boks
Dowolna informacja
Przykładowy button