64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Witam Was Jeżyki we wtorek.
Dzisiejszy temat: Kolorowa łąka
Cele:
- poznawanie nazw kwiatów i zwierząt – mieszkańców łąki,
Słuchanie wiersza I.R Salach „Łąka”
Łąka tylu ma mieszkańców,
zwierząt roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka,
Tutaj kwiatek – o różowy!
Z kopca wyszedł krecik mały,
Obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
Przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
Bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci,
Więc zatańczymy z nimi chwilę.
Rozmowa na temat wiersza:
- O czym był wiersz?
- Jakiego koloru była łąka?
- Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
- O jakich roślinach jest mowa w wierszu?
- Co wydały motyle nad łąką?
Opowieść ruchowa z ćwiczeniami artykulacyjnymi „Spacerkiem po łące”
Jest piękny wiosenny dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer na pobliską łąkę ( dziecko maszeruje w różnych kierunkach).Słońce mocno świeci, a wiatr rozdmuchiwał nasiona roślin ( dziecko chodzi na czworakach i dmucha na rośliny). Wypatrujemy, czy gdzieś na łące nie pojawiło się jakieś zwierzątko. Rozglądamy się dookoła. Nagle dzieci usłyszały pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami szukając najpiękniejszych aby zebrać z nich nektar( dziecko lata jak pszczółki, machając rękami- skrzydełkami), wesoło bzyczały nawołując się nawzajem.( naśladuje bzyczenie pszczół: bzz, bzz). Na listkach kończyny siedziały koniki polne poruszając śmiesznie łapkami (dziecko siedzi poruszając w dowolny sposób kończynami), cykając cichutko( naśladuje dźwięk: cyt, cyt). Nagle nie wiadomo z kąt pojawiły się żaby( dziecko naśladuje skakanie żabek), kumkały głośno ( naśladuje kumkanie: kum, kum, kum) jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. Miały rację, że były takie zdenerwowane bo na łące pojawiły się bociany, chodziły unosząc wysoko nogi ( naśladuje chód bociana) rozglądając się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu jakby czegoś szukały w trawie. Ponieważ niczego nie mogły znaleźć –złe klekotały( naśladuje głos bociana: kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek śpiewając wiosenną piosenkę ( naśladuje głos skowronka: dzyń, dzyń), odpowiadał mu wróbel ( naśladuje głos wróbla: ćwir, ćwir), który poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. Czekały one niedaleko w gniazdku piszcząc: pi, pi, pi. Nad łąką latały kolorowe motyle, co pewien czas siadając na kwiatach ( dziecko naśladuje ruch latających motylków). Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami szumiąc wesołe piosenki szszszsz.....szszsz....szszuuu.
Nagle zerwał się wiatr i na niebie ukazała się wielka czarna chmura. Chmura zazdrościła zwierzętom ich łąki i ich radości i postanowiła porwać mieszkańców łąki. Otoczyła ich wszystkich i zabrała ze sobą. Na łące zrobiło się cicho i smutno. Nie było już słychać brzęczenia pszczół, pobrząkiwania komarów, nie słychać było kumkania żab ani odległego klekotania bociana. Zniknął kret, a także inne owady: biedronki i motyle, osy. Co prawda kwiaty nadal rosły, ale łąka była teraz pusta i smutna.
Czy pomożemy wrócić mieszkańcom łąki do domu? Musimy rozwiązać zagadki.
Zagadka 1
Ma żółte i czarne paseczki, lata nad łąką i głośno bzyczy kiedy grzeje słonko... (pszczoła)
Zagadka 2
Czerwone ma nogi, biało- czarne piórka, do wody przed nim żaby dają nurka... ( bocian)
Zagadka 3
Skaczą po łące, pływają w wodzie, z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie... ( żaby)
Zagadka 4
Ma dwie nóżki, choć nie bodzie, mieszka w trawie albo w wodzie.
Domek swój jak, sami wiecie, nosi zawsze na swym grzbiecie..........( ślimak)
Zagadka 5
Lata nad łąką w czerwonej kapotce, a na tej kapotce jest kropka przy kropce....(biedronka)
Zagadka 6
Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe, lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko (motyl)
Zagadka 7
Że jest w ogródku łatwo zgadniecie, skrył się, lecz widać kopczyki ziemi. (kret)
Zagadka 8
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy, zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
Zagadka 9
Kolorowe pachnące, w ogrodzie czy na łące, chętnie je zbieramy na bukiet dla mamy. (kwiaty)
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy
Dzieci zamalowują kartkę papieru zieloną farbą w różnych odcieniach, szybkimi urywanymi pociągnięciami pędzla, tak aby powstała trawa. Wycinają z różnych czasopism rozwiązania zagadek i elementy charakterystyczne dla łąki. Przyklejają wycięte elementy na pomalowanej kartce, domalowują kredkami to, co według nich powinno się tam znaleźć.
Powodzenia.!
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10