REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Domowe inspiracje część 34 - 4.05.2020

Domowe inspiracje część 34              -    4.05.2020

 

Witajcie po majówce!  Mamy nadzieję, że wypoczeliście!?

W tym tygodniu zaczynamy temat - Moja ojczyzna.

 

Temat dnia: Zakochany w syrenie.

 

Cele główne:

  • rozwijanie mowy,
  • poznawanie historii powstania Warszawy,
  • rozwijanie aktywności twórczej.

 

Oglądanie widokówek, książek, albumów o Warszawie.
Dziecko ogląda z rodzicem zdjęcia w albumach, książkach, przewodnikach lub internecie, dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Swobodnie opisują charakterystyczne miejsca Warszawy.

 

                                 

         

                                                          

Ozdabianie napisu Polska:

Napis Polska, szablon literowy, kontur mapy Polski, kredki.

Dziecko dostaje napis Polska  i ozdabia go według własnego pomysłu.

Dziecko podaje nazwę kraju, w którym mieszka, kończy zdanie Polska to...

Rodzic zapisuje propozycje dziecka na konturze mapy Polski.

 

Ćwiczenia poranne - z klaśnięciem lub z użyciem bębenka.

  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Hop – bęc.
    Dziecko maszeruje w różnych kierunkach. Na hasło: Hop wyskakuje w górę, a na hasło: Bęc – przykucaja. Po wykonaniu tych czynności ponownie przechodzi do marszu.
  • Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Sięgnij jak najwyżej.
    Dziecko wspina się na palce, wyciąga ręce naprzemiennie w górę, aby sięgnąć jak najwy- żej; następnie wykonuje siad klęczny, przyciska głowę do kolan – stara się zwinąć w jak najmniejszą kulkę.
  • Ćwiczenia nóg Jak sprężynka.
    Dziecko wykonuje rytmiczne przysiady i wspięcia w tempie uderzeń w bębenek.
  • Ćwiczenie równowagi Kto potrafi?
    Dziecko dotyka prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie; wytrzymuje chwilę w tej pozycji.

 

 

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Zakochany w syrenie.

Oglądanie mapy Polski. Fizyczna mapa Polski.

Dziecko ogląda mapę, a rodzic wyjaśnia, co oznaczają poszczególne kolory. Odszukują Wisłę, Bałtyk i Warszawę. Rodzic wskazuje miejscowość zamieszkania dziecka.

 

Słuchanie opowiadania.
Książka (s. 72–73)

 

Ada wróciła z tatą z przedszkola i od razu zaczęła opowiadać o wydarzeniach dnia.
− Dzisiaj rysowaliśmy Syrenkę – powiedziała.
− Taki stary samochód? – zdziwił się Olek, który wiedział wszystko o dawnych modelach samochodów takich jak trabant, syrenka i warszawa.
− Sarenkę? – zapytała mama, która w tym czasie miksowała truskawki i nie dosłyszała głosu córeczki.
− Ojejku, nikt mnie nie rozumie – westchnęła Ada i rozwinęła swój rysunek.
− Syrenka warszawska! Kobieta z ogonem ryby i z tarczą − zawołał Olek. − Znam ten pomnik, bo byliśmy tam z klasą.
− Jeśli chcesz, to opowiem ci legendę o tym pomniku i o powstaniu Warszawy − zaproponowała Ada. − Chcę.

Ada wyjęła jedną ze swoich małych lalek i owinęła jej nogi wstążką, tak, żeby przypominała ogon ryby. Zaczęła opowiadać:

− W pewnej wiosce żyła sobie piękna syrena, która nie była zwykłą dziewczyną, bo zamiast nóg miała płetwę. Mieszkała w rzece Wiśle. Czasami wychodziła na brzeg, żeby rozczesać włosy... − Ada udawała, że rozczesuje lalce blond czuprynę. – Syrenka pięknie śpiewała i czarowa- ła swoim głosem rybaków.

Ada odszukała drugą lalkę, której kiedyś obcięła włosy, podała ją Olkowi i powiedziała: − To będzie rybak. Ma na imię Wars.
− Ja mam go udawać?
− Tak.

− I co mam robić? – zapytał Olek.
− Masz być zakochany – wyjaśniła Ada.
− Ja?
– Tak! Wars zakochał się w syrenie i uratował ją przed innymi rybakami. Oni zarzucili na nią sieci, bo chcieli ją zanieść królowi, żeby dostać dużo pieniędzy. Zatkali sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.

− A co by się stało, gdyby usłyszeli?

− Ten, kto ją usłyszał, wchodził do rzeki i już nigdy nie wracał. Zwykli ludzie nie mogą żyć pod wodą.

− Wiem. Ludzie mają płuca, a ryby skrzela. Dzięki temu ryby mieszkają pod wodą. I ta twoja syrena też.

Ada przyniosła z kuchni pustą siatkę po cebuli, która przypominała sieć i wrzuciła do niej swoją lalkę.

− Uratuj mnie, piękny rybaku, a zaśpiewam ci najpiękniejszą pieśń na świecie! – powiedziała. − Nie śpiewaj mi, bo wpadnę do Wisły i nie wrócę! Zatkałem sobie uszy – powiedział Olek. − Ojej! Już dawno wyjąłeś sobie zatyczki z uszu i dlatego jesteś zakochany. Taka jest legenda, a my się tylko bawimy. Ratuj syrenę!
− Zakradnę się nocą, kiedy inni rybacy będą spali i rozetnę sieci. Będziesz mogła wrócić do Wisły. − Pospiesz się, bo nie mogę żyć długo bez wody! – pisnęła Ada.
Olek wyplątał syrenę z cebulowej sieci i powiedział:
− Jesteś wolna. Możesz wracać do domu.
− Dziękuję ci, dzielny rybaku? Jak masz na imię?
− Olek.
− Przecież się bawimy! – przypomniała Ada.
− No dobrze... mam na imię Wars. A ty, jak masz na imię, piękna panno?
− Jestem Sawa. Widziałam cię wiele razy na brzegu rzeki.
− Przychodziłem tu łowić ryby, ale zawsze czekałem na ciebie. Jesteś taka piękna.
− Och! Rybacy tu biegną! Zobaczyli, że mnie uwolniłeś! Nie wyjdę już na brzeg Wisły, chyba, że waszej wiosce będzie groziło wielkie niebezpieczeństwo. Wtedy was obronię! Żegnajcie! − Żegnaj! – powiedział Olek.
− Przecież ty masz iść ze mną, bo mnie kochasz – przypomniała Ada.
− Idę z tobą, Sawo! – zawołał Olek.

Po chwili obie lalki wylądowały pod tapczanem, który udawał rzekę Wisłę.
Ada opowiadała dalej:
− Wars i Sawa zniknęli pod wodą, i nikt ich już nie widział. Na miejscu wioski powstało miasto Warszawa, w którym mieszkamy – zakończyła.
− Wiesz co, może pójdziemy w sobotę z mamą i tatą obejrzeć pomnik Syrenki nad Wisłą?

Sprawdzimy, czy ma skrzela.
− Mówiłeś, że byłeś tam z klasą.
− Ale chcę iść jeszcze raz.
− Hm... ty chyba naprawdę zakochałeś się w tej Sawie – zachichotała Ada.

 

Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic pyta:

  • O czym dowiedziała się Ada w przedszkolu?
  • Kto pomógł jej przedstawić legendę?

Wspólne opowiadanie legendy o powstaniu Warszawy.

 

 

Karta pracy, cz. 4, s. 29.

 

Koniecznie porozmawiajcie z rodzicami lub dziadkami o ich wizycie w Warszawie!

Z radosnym pozdrowieniem i życzeniami miłego dnia: Hu hu!

 

 

Źródło  zdjęcia głównego: https://polskazachwyca.pl/ciekawostki/warszawska-syrenka-symbol-polskiej-stolicy/

 

Źródło zdjęć o Warszawie: https://www.google.com/travel/things-to-do/see-all?g2lb=2502548%2C4258168%2C4260007%2C4270442%2C4274032%2C4291318%2C4305595%2C4306835%2C4317915%2C4328159%2C4329288%2C4333265%2C4356224%2C4357967%2C4366684%2C4366858%2C4367953%2C4369397%2C4370794%2C4373849%2C4270859%2C4284970%2C4291517%2C4307996&hl=pl&gl=pl&un=1&otf=1&dest_mid=%2Fm%2F081m_&dest_state_type=sattd&dest_src=ts&tcfs=EgoKCC9tLzA4MW1f&sa=X&ved=2ahUKEwjNiLDxzJnpAhXKy6YKHc80DSAQ69EBKAAwAHoECBcQAw#ttdm=52.241636_21.015095_13&ttdmf=%25252Fm%25252F06nw2r

 

 

 

 

 

Data dodania: 2020-05-03 23:03:14
Data edycji: 2020-05-04 08:45:30
Ilość wyświetleń: 343
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej