64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Witajcie Sówki w poniedziałek.
W tym tygodniu zaczynamy temat: Moja miejscowość, mój region.
Temat dnia: Małe miasteczko
Cele:
• wskazywanie różnic między miastem a wsią,
• obserwowanie zmian, jakie zaszły w najbliższej okolicy,
• poznawanie nazw pobliskich ulic.
Drodzy rodzice prosimy abyście pokazali dziecku obrazki, widokówki, zdjęcia , foldery przedstawiające miejscowość, w której mieszkacie.
-Dziecko rozpoznaje miejsce. Następnie pod kierunkiem rodzica prowadzi rozmowę na temat miejsca, w którym mieszkacie, adresu zamieszkania i adresu przedszkola.
-Podzielcie proszę nazwę miejscowości na sylaby, różnicując pierwsze i ostatnie głoski.
-Dziecko wypowiada nazwę miejscowości z różnym natężeniem głosu, intonacją i w różnym tempie.
-Układa zdania z nazwą miejscowości, w której mieszka.
-Śpiewa je na wymyślone przez siebie melodie.
Wiersz Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby ,,Małe miasteczko’’.
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nieduży, spokojnie, miło,
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
Rozmowa na temat wiersza.
− Jak wygląda małe miasteczko?
− Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
Piosenka Najpiękniejsze miejsce świata (sł. i muz. Krystyna Gowik).
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8
Tekst piosenki w Załączniku
Rozmowa na temat piosenki.
− O jakim miejscu jest piosenka?
− Jakie ono jest?
− Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski”?
Wskazywanie różnic między miasteczkiem (wsią), a dużym miastem.
Jakie jest?, Małe miasto (wioska), Duże miasto.
-spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu…(małe miasto/wioska)
-dużo hałasu, smog, pojazdy, dużo osób… (duże miasto).
Karta pracy, cz. 4, s. 20.
Dziecko rysuje szlaczki po śladach, a potem – samodzielnie.
Następnie nakleja w ramce widokówki, zdjęcia albo rysuje ważne miejsca ze swojej miejscowości.
Rysuje po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
Ćwiczenia twórcze Nowe ulice.
Dziecko zamienia nazwy ulic (swojego osiedla lub miejscowości), na nazwy pochodzące od owoców (np. Cytrynowa, Bananowa) lub słodyczy (np. Czekoladowa, Herbatnikowa).
Zabawy konstrukcyjne różnego rodzaju klockami.
Dziecko buduje różne domy z klocków.
Następnie porównuje powstałe budowle, wykorzystuje następujące pojęcia: wysoki, niski, wyższy, niższy.
Zachęcamy wybrać się na spacer po swojej miejscowości, osiedlu.
Zadaniem dziecka na spacerze jest:
− oglądanie i porównywanie budynków mieszkalnych,
\− zwracanie uwagi na budownictwo jedno- i wielorodzinne,
− zachęcanie do obserwacji zmian jakie zaszły w najbliższej okolicy,
− poznawanie nazw mijanych ulic,
− przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego.
Źródło zdjęć pl.wikipedia.org
Miłej zabawy. Pozdrawiamy i zapraszamy jutro:)
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10