64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10
Witajcie w słoneczny wtorkowy poranek!
Temat: Jak dbać o przyrodę.
Cele główne
Dziś będziemy ćwiczyć umiejętność klasyfikowania.
Do tego, aby rozwijać umiejętność klasyfikowania wiele nie potrzeba. Można ją kształtować w życiu codziennym. Można zacząć od szukania okazji w czasie wykonywania codziennych czynności:
Przedszkolaki kochają przyrodę i chcą ją dobrze pozanać. Uczymy się więc dostrzegać cechy wspólne danych roślin i cechy je różniące.
Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych - segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę.
Dzieci dostają karty ( w załączniku), wycinają kwiaty. Rodzic ma przygotowane kartoniki, na których będzie kodował wraz z dzieckiem cechy kwiatów przedstawionych na kartkach:
Rodzic mówi i pyta:
(Dziecko podaje różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie według kształtów kwiatów).
Dziecko zsuwa karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (żółte, różowe lub czer- wone plamy), a dziecko wybiera spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
Segregowanie kart ze względu na dwie cechy równocześnie.Rodzic pokazuje jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dziecko musi wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana.
Rodzic wybiera karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę. Zadaniem dziecka jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (czerwone kwiaty róży).
Jeżeli dziecko nie będzie miało kłopotu z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.
Dziś klasyfikowaliśmy elementy przyrody, bo taki jest temat tego tygodnia jednak podobnie można pobawić się w klasyfikowanie różnych przedmiotów czy zabawek (klocków, samochodów itp.)
Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.
Życzymy udanej zabawy! Hu HU!
Karty do wydruku znajdują się w załączniku, pochodzą z WYPRAWKI z wydawnictwa Mac; pakietu, z którego korzystamy w tym roku.
64-700 Czarnków
Os. Parkowe 10