REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Domowe inspiracje część 26 - 21.04.2020

Domowe inspiracje część 26                  -    21.04.2020

Witajcie w słoneczny wtorkowy poranek! 

 

Temat: Jak dbać o przyrodę.

Cele główne

  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania,
  • rozwijanie umiejętności liczenia.

 

Dziś będziemy ćwiczyć umiejętność klasyfikowania.

Do tego, aby rozwijać umiejętność klasyfikowania wiele nie potrzeba. Można ją kształtować w życiu codziennym. Można zacząć od szukania okazji w czasie wykonywania codziennych czynności:

  • rozpakowywanie zmywarki wymaga podziału na talerze i sztućce różnego rodzaju, oraz układanie ich w i w szafce w osobne stosy lub wkładanie do stosownych przegródek;
  • robienie porządku w szafkach z produktami i dzielenie ich na kasze, mąki, przyprawy;
  • sortowanie rzeczy do prania: białe i kolorowe, ręczniki, bielizna itp.;
  • zdejmowanie z suszarki prania i sortowanie ubrań na te należące do mamy, taty i dziecka oraz podzielenie ich na koszulki, spodnie, skarpety itd.;
  • porządkowanie skrzynki z narzędziami lub pudełka z gwoździami i śrubkami;
  • sprzątanie dziecięcego pokoju i umieszczanie w odpowiednich pudłach: maskotek, klocków, aut.

Przedszkolaki kochają przyrodę i chcą ją dobrze pozanać. Uczymy się więc dostrzegać cechy wspólne danych roślin i cechy je różniące.

 

Klasyfikowanie z użyciem kart logicznych - segregowanie obrazków ze względu na jedną cechę.

Dzieci dostają karty ( w załączniku), wycinają kwiaty. Rodzic ma przygotowane kartoniki, na których będzie kodował wraz z dzieckiem cechy kwiatów przedstawionych na kartkach:

  • wielkość, np. sylwetki człowieka, większa i mniejsza,
  • kolor, np. plamy: różowa, żółta, czerwona,
  • kształt – obrazek róży, pierwiosnka.

Rodzic mówi i pyta:

  • Przyjrzyj się kartom. Co jest na nich przedstawione?
  • Jak można je rozdzielić?

(Dziecko podaje różne propozycje, np. osobno duże kwiaty, osobno małe kwiaty; rozdzielanie według kształtów kwiatów).

  • Rozłóż karty na dwie grupy tak, aby w jednej z nich były obrazki dużych kwiatów, a w drugiej – małych kwiatów.
  • Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki małych kwiatów? (Np. małą sylwetą człowieka).
  • Jak zaznaczymy na kartoniku, że tu leżą obrazki dużych kwiatów? (Np. większą sylwetą człowieka). Dziecko zsuwa karty, rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (małe lub duże), a dziecko wybiera spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.
  • Rozłóż karty według kolorów.
  •  Jak zaznaczysz na kartonikach, jakie kolory mają karty w każdej grupie? (Np. plamami w danym kolorze).

Dziecko zsuwa karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (żółte, różowe lub czer- wone plamy), a dziecko wybiera spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę.

  • Rozłóż karty według przedstawionych na nich kształtów kwiatów.
  • Jak zaznaczyłbyś na kartonikach, jakie kwiaty są na obrazkach w każdej grupie? (Rysunkiem tulipana, róży, pierwiosnka).
    Dziecko zsuwa karty. Rodzic pokazuje kartonik z zakodowaną cechą (rysunek kwiatu tulipana, róży, pierwiosnka), a dziecko wybiera spośród wszystkich kart tylko te, na których obrazki mają wskazaną cechę. Teraz rodzic sprawdza, czy dziecko potrafi wyróżnić wskazane cechy kart. Pokazuje kartonik z zakodowaną cechą, a dziecko wybierają odpowiednie karty. Rodzic wybiera karty, a dziecko ma wskazać kartonik z odpowiednią cechą i ją nazwać. Dopiero kiedy rodzic upewni się, że dziecko potrafi wyróżnić i nazwać cechy obrazków, może przystąpić do ćwiczeń w wyróżnianiu dwóch cech jednocześnie.

Segregowanie kart ze względu na dwie cechy równocześnie.Rodzic pokazuje jednocześnie dwa kartoniki z zakodowanymi cechami, np. małe, żółte. Dziecko musi wybrać karty przedstawiające: małe żółte kwiaty róży, pierwiosnka, tulipana.
Rodzic wybiera karty, np. małą czerwoną różę i dużą czerwoną różę. Zadaniem dziecka jest wskazanie kartoników z cechami wspólnymi i ich nazwanie (czerwone kwiaty róży).
Jeżeli dziecko nie będzie miało kłopotu z tymi ćwiczeniami, można spróbować segregować karty ze względu na trzy cechy, np. żółte, duże kwiaty tulipana.

 

Dziś klasyfikowaliśmy elementy przyrody, bo taki jest temat tego tygodnia jednak podobnie można pobawić się w klasyfikowanie różnych przedmiotów czy zabawek (klocków, samochodów itp.)

Karty pracy, cz. 4, s. 14–15.

 

Życzymy udanej zabawy! Hu HU!

Karty do wydruku znajdują się w załączniku, pochodzą z WYPRAWKI z wydawnictwa Mac; pakietu, z którego korzystamy w tym roku.

Data dodania: 2020-04-20 09:11:21
Data edycji: 2020-04-20 21:44:28
Ilość wyświetleń: 285
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej