REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

CZWARTEK (19.11.2020) - ŹRÓDŁA ENERGII

CZWARTEK (19.11.2020) - ŹRÓDŁA ENERGII

 

 

CZWARTEK

(19.11.2020)

 

 

Temat dnia: Źródła energii

Cele:

− rozwijanie wrażliwości muzycznej,

− poznawanie różnych sposobów otrzymywania energii.

 

 

Zabawa rozwijająca pamięć i orientację - Zapamiętaj kolejność:

 

Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach marszowej muzyki: https://www.youtube.com/watch?v=FB_bogk1YEw&ab_channel=MitchMiller-Topic

 

Podczas przerw w grze wykonuje umówione czynności, zwracając uwagę na zachowanie ich właściwej kolejności, np.:

  • pierwsza przerwa – zatrzymuje się, klaszcze w dłonie;
  • druga – przykuca, uderza rękami o podłogę;
  • trzecia – podskakuje w górę obunóż w miejscu;
  • czwarta – obraca się podskokami wokół własnej osi.

 

 

Słuchanie piosenki „Polka komputerowa” (sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak):

https://soundcloud.com/user-956760406/polka-komputerowa-s-agnieszka?in=user-956760406/sets/odkrywam-siebie-bb-cd1

 

Rozmowa na temat piosenki:

  • Określanie jej tempa, nastroju.
  • Omawianie tekstu, zwracanie uwagi na nazwy, o których była w niej mowa (O czym była piosenka? Co się stało z komputerem?).

 

Zabawa rozwijająca umiejętność reagowania ruchem na różnice dynamiczne w utworze:

 

Dziecko spaceruje swobodnie po pokoju, słuchając nagrania piosenki. Kiedy rodzic ustawi nagranie cicho, siada skrzyżnie i kołysze się na boki. Kiedy nagranie jest głośno, staje w rozkroku, przenosząc ciężar ciała raz na jedną nogę, raz na drugą.

 

 

Zabawa dydaktyczna - Jak powstaje energia?:

 

Zabawa - Co do siebie pasuje?

 

Rodzic pokazuje dziecku obrazki przedstawiające: słońce, kolektory słoneczne, zaporę wodną, wodę w rzece, wiatrak, symbolicznie przedstawiony wiatr.

 

Dziecko omawia poszczególne obrazki. Dobiera obrazki w pary i wyjaśnia, dlaczego do siebie pasują.

 

 (Źródło obrazów: miesięcznik BliżejPrzedszkola, nr 6.153/2014, pixabay.com)

 

 

Słuchanie ciekawostek na temat energii, elektryczności:

Energię słoneczną można gromadzić za pomocą kolektorów słonecznych i wykorzystywać do ogrzewania domów, wody. Kolektory są instalowane na dachach budynków, skierowane ku słońcu. Mają czarny kolor, aby lepiej pochłaniały promieniowanie słoneczne (ciepło).

 

 (Źródło: miesięcznik BliżejPrzedszkola, nr 6.153/2014)

 

 

Do wytwarzania elektryczności używa się też turbin, czyli maszyn z łopatkami jak u wiatraka. Woda padająca na turbinę obraca jej łopatkami. Wodę spiętrza się zaporą, u podnóża której przepływa ona ciągiem tuneli i dostaje się do turbin. Każda turbina jest całkowicie zanurzona w wodzie, która przepływa z dużą prędkością przez jej zakrzywione łopatki. Jej ruch obraca turbiną, która jest połączona z prądnicą elektrowni znajdującej się przed zaporą. Wytworzony prąd jest przesyłany do odbiorców przewodami zawieszonymi na słupach.

 

  (Źródło: miesięcznik BliżejPrzedszkola, nr 6.153/2014)

 

 

Wiatrak - nowoczesny ma często tylko dwie wielkie łopatki w kształcie śmigieł samolotu. Wiatrak łapie wiatr, który porusza turbiną połączonej z nim prądnicy. W niej zostaje wytworzony prąd.

 (Źródło: miesięcznik BliżejPrzedszkola, nr 6.153/2014)

 

 

Podawanie przez dziecko czasowników określających zachowania wiatru:

  • Udzielanie odpowiedzi na pytanie: Co robi wiatr? (Gwiżdże, syczy, szumi, huczy, świszcze, wyje, ryczy, szepcze, szeleści, chucha, dmucha).

 

 

Zabawa - Dmuchane obrazki:

Potrzebujemy: papier rysunkowy, kolorowy tusz lub farby wodne, słomkę.

 

Dziecko na środku kartki robi jeden kleks lub kilka kleksów z tuszu/ farb. Dmucha delikatnie

na kleksy, rozprowadzając farbę po kartce, tworząc przemyślane lub dowolne kompozycje.

 

 

 

DO ZOBACZENIA JUTRO!

 

 

Źródło obrazów: pixabay.com, bliżejprzedszkola.pl

 

 

 

Data dodania: 2020-11-18 15:56:25
Data edycji: 2020-11-18 16:12:26
Ilość wyświetleń: 240
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej