REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

Czwartek 15.04.2021

Czwartek 15.04.2021

Temat kompleksowy: Mali strażnicy przyrody.

Temat dnia: Nasze rady na odpady.

 

Cele operacyjne:

Dziecko:
− opowiada na czym polega segregacja śmieci
− rozumie dlaczego warto dbać o środowisko.

 

 

 

 

 

 

 

                      Wprowadzenie do tematu:

W które miejsce wybrałbym /wybrałabym się na spacer? Dlaczego?

 

Ekspresja słowna – Co by było, gdyby wokół nas było pełno śmieci?

Burza mózgów – Co mogą zrobić dzieci, by nie rosła góra śmieci?

 

Każdy przedszkolak powinien wiedzieć, że o środowisko należy dbać i jak ważne jest segregowanie odpadów.

Nawet mały kawałeczek plastiku będzie rozkładał się przez wiele, wiele lat. Dlatego też, bardzo ważne jest, żeby segregować śmieci, aby np. móc wykorzystać je powtórnie po przetworzeniu.

Pomagają nam w tym specjalne pojemniki, które mają przypisane kolory i zbierają różne grupy śmieci.

Rodzaje pojemników:

  • pojemnik niebieski – papier,
  • pojemnik żółty –plastik i tworzywa sztuczne,
  • pojemnik zielony – szkło
  • pojemnik czerwony – metale
  • pojemnik brązowy – odpady ulegające biodegradacji,
  • pojemnik szary – odpady zmieszane.

 

  1. Zabawa dydaktyczna Szukamy rady na złe odpady.

Dzieci rozglądają się po pokoju i starają się nazwać tworzywa, z których zostały wykonane wybrane przedmioty: papier, szkło, aluminium i plastik itp. Dzieci zastanawiają się, po czym są poszczególne opakowania, segregują je według materiału, z jakiego zostały wykonane.

  1. Zabawa Do jakiego pojemnika...?

Obrazki pojemników do segregowania odpadów.


Rodzic pokazuje dziecku na obrazku specjalne pojemniki, których używa się do segregowania odpadów, i wyjaśnia, jakie odpady można do nich wkładać. Podkreśla znaczenie segregowania odpadów i ich ponownego przetwarzania w celu odzyskania materiału, który może zostać ponownie wykorzystany. Śmieci nie zanieczyszczają wtedy środowiska, tylko ponownie mogą zostać użyte.

Wyjaśnia dzieciom ( choć większość na pewno już dobrze pamięta) znaczenie słowa recykling.

  1. Zabawa rozwijająca umiejętność kojarzenia – Wszystko ma swój znak.

Rodzic mówi pierwszą połowę zdania, a dziecko dodaje swoje propozycje jego zakończenia, zwracając uwagę, jakie oznaki są znakami podanych sytuacji. Np. rodzic mówi: Kiedy słońce zachodzi, dzieci: to znak, że zbliża się wieczór.


Kiedy niebo się zachmurzy... (to znak, że będzie burza).
Kiedy śnieg topnieje... (to znak, np.że zbliża się wiosna).

Kiedy świeci słońce i pada deszcz... (to znak, że na niebie pojawi się tęcza).

Kiedy liście spadają z drzew... (to znak, że zbliża się jesień).

Kiedy pajęczyna się porusza... (to znak, że wpadła w nią mucha).

Kiedy pies warczy i szczerzy kły... (to znak, że jest zły).

Kiedy kot mruczy... (to znak, że jest zadowolony).

Kiedy dziecko ziewa i pociera oczy... (to znak, że jest śpiące).
Kiedy rośliny mają zwiędnięte kwiaty i liście... (to znak, że potrzebują wody).

Kiedy w pobliżu ulicy jest duży hałas... (to znak, że jeździ nią dużo samochodów).
Kiedy w powietrzu unosi się dużo dymu... (to znak, że jest ono zanieczyszczone).

Kiedy dziecko ma gorączkę... (to znak, że jest chore).
Kiedy martwe ryby pływają po powierzchni rzeki... (to znak, że jest ona zanieczyszczona).

Kiedy zwierzęta w lesie uciekają w pośpiechu... (to znak, że coś je przestraszyło).

 

6. Zabawa ruchowa „Śmieciarki” – Dzieci zamieniają się w „śmieciarki”. Kiedy gra muzyka dziecko – śmieciarka jeździ po mieście – pokoju, domu i szuka jakiś zagubionych śmieci (można przygotować kartkę, pastik, folię, coś metalowego, platikowego). Dziecko bierze jeden wybrany przedmiot. Gdy muzyka przestaje grać, dziecko - śmieciarka udaje się do właściwego pojemnika w swoim domu i zatrzymuje się obok niego. Rodzic pyta, z jakiego tworzywa jest ten przedmiot i czy dziecko prawidłowo odszukało pojemnik.

Dzieci wrzucają śmieci do odpowiednich pojemników. Zabawa trwa do momentu, aż wszystkie śmieci zostaną posegregowane.

 

                   Pamiętajmy by na co dzień wspólnie segregować śmieci.

                                             To dla dzieci naturalna lekcja ekologii. Miłego dnia!

 

 

Dla chętnych fimiki edukacyjne:

https://www.youtube.com/watch?v=Yynkjf_R0H4

https://youtu.be/0WS8vo0iD2k

                                               

 

Źródło zdjęć: pixabay.com i https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/56,114871,21803127,a-mogloby-byc-tak-pieknie-posprzatalismy-zdjecia-lasow.html

Data dodania: 2021-04-14 21:27:13
Data edycji: 2021-04-14 20:47:25
Ilość wyświetleń: 209
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej