REKRUTACJA NA NOWY ROK SZKOLNY 2024/2025 (kliknij w pasek)
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
Reset
Reset

BARWA OCHRONNA (18.05.2020r.)

BARWA OCHRONNA (18.05.2020r.)

BARWA OCHRONNA

18.05.2020r.

ŁĄKA W MAJU I

 

 

 

Dzień Dobry, Entliczki-Pentliczki!

 

Temat, który będziemy realizować w tym tygodniu to: „Łąka w maju”.

 

A dziś dowiemy się, co to jest barwa ochronna…

 

 

 

Karta pracy, cz. 4, s. 36−37:

Oglądanie obrazka. Określanie, co dzieje się na łące w maju. Oglądanie zdjęć zwierząt, nazywanie ich.

 

 

Opowiadanie Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby „Zabawa w chowanego”:

(Ilustracje do opowiadania - Książka, s. 74–77).

    Za lasem płynie strumyk, za strumykiem rozpościera się łąka, na łące rosną zielona trawa i stokrotki o biało-żółtych kwiatach. I jeszcze wiele innych kolorowych kwiatów i zielonych roślin. Pewnego dnia biedronka, żabka, konik polny i motyl cytrynek bawili się na łące w chowanego.

– Jeden, dwa, trzy... – mała biedroneczka odliczyła do dziesięciu i rozejrzała się dookoła. – Zaraz was znajdę – zawołała, pewna siebie.

Po chwili wykrzyknęła radośnie: – Widzę cię, żabko! Siedzisz pod liściem mlecza! Biedronka sfrunęła na liść i zajrzała pod spód. Coś takiego! Żabki tam nie było. Wszędzie tylko zielone źdźbła trawy i liście roślin łąkowych tak samo zielone jak żabka.

„To nie ten liść” – pomyślała i przeniosła się na sąsiedni, a potem na kolejny.

O! Coś zielonego mignęło jej przed oczami! Biedronka rozpostarła małe skrzydełka. – Mam cię, koniku polny! Siedzisz między koniczynkami! Widzę cię! Zaraz będziesz zaklepany –ucieszyła się z odkrycia.

– I hop! – biedroneczka usiadła na listku koniczyny.

„Znowu nic?” – nie mogła się nadziwić, że pośród zieleni nie ma nawet śladu konika polnego.

– Zdawało mi się – westchnęła, jednak już po chwili uśmiechnęła się szeroko. „Cytrynka na pewno znajdę. Jest większy od konika polnego i ruchliwszy od żabki” – pomyślała. Wzbiła się w górę, żeby objąć wzrokiem całą łąkę. Żółty kolor przyciągnął jej uwagę.

– Jest! Widzę cię, motylku!

Już po chwili siedziała na płatku stokrotki. Jednak to był tylko kwiat, a dookoła – tysiące podobnych. Czy któryś z nich był motylem cytrynkiem? Z pewnością nie.

– Żabka, konik polny i motylek poszli sobie, a mnie zostawili – powiedziała rozczarowana biedronka. Zrobiło się jej bardzo przykro, że przyjaciele tak z nią postąpili.

– Mylisz się, biedroneczko – odezwał się mądry ślimak. – Twoi przyjaciele wciąż są na łące. Trudno znaleźć zieloną żabkę i zielonego konika polnego pośród zielonej trawy. Niełatwo też wypatrzyć żółtego motyla, gdy łąka żółci się od kwiatów. Tak jednak powinno być. Barwa chroni twoich przyjaciół przed niebezpieczeństwem. Ci, którzy na nich polują, mają wielki kłopot z odróżnieniem motyla od kwiatka albo konika polnego czy żabki od zielonych liści.

– To prawda – z zieleni wyskoczyli roześmiani przyjaciele biedronki: żabka i konik polny.

– Najprawdziwsza prawda – potwierdził motylek cytrynek i wyfrunął z kępy żółtych jaskrów.– Nie przejmuj się, biedroneczko, że nas nie znalazłaś. Teraz ja będę szukał. Ukryj się dobrze. Żabka i konik polny też.

Biedronka ucieszyła się z takiej zamiany. Ale gdzie znaleźć kryjówkę? Dookoła tyle zieleni. Czerwona biedronka w czarne kropki będzie widoczna z daleka. Szczęśliwie brzegiem rzeki szła uśmiechnięta od ucha do ucha Ada. Usiadła na skraju łąki, żeby odpocząć. Miała na sobie czerwone spodenki w czarne kropeczki. Biedroneczka aż wstrzymała oddech z zachwytu. – Lecę – powiedziała sobie. Skrzydełka, choć małe, poniosły ją na skraj łąki. Usiadła leciutko na pięknych spodniach dziewczynki i... znikła.

A może wciąż tam siedzi. Jak myślicie?

 

Rozmowa z dzieckiem na temat opowiadania:

  • Jakie zwierzęta były wymienione w opowiadaniu?
  • W co bawili się: żabka, konik polny, biedronka i motylek cytrynek?
  • Dlaczego biedronka nie mogła odnaleźć przyjaciół?
  • Co to jest barwa ochronna?

*Ubarwienie ochronne, czy maskujące polega na upodobnieniu się barwą ciała do środowiska życia danego zwierzęcia. Ubarwienie ochronne jest rozpowszechnione wśród zwierząt, takich jak niedźwiedź polarny, pasikonik, rzekotka drzewna.

 

Ćwiczenia z tekstem:

(Książka s. 74–77).

Dziecko czyta tekst umieszczony pod ilustracjami.

 

 

Praca plastyczna – „Majowa łąka”:

MATERIAŁY:

  • wyprawka - karta 23:

 (Źródło: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/npoia-bbplus-wyp.pdf)

  • nożyczki.

WYKONANIE:

  • Wycinanie z karty pasa w kolorze zielonym. Składanie pasa według instrukcji.
  • Przyklejanie wiosennych kwiatów - naklejek według instrukcji (od największych do najmniejszych).
  • Gotową pracę można wysłać na: moja.grupa@o2.pl lub w wiadomości WhatsApp.

 

Karta pracy, cz. 4, s. 38:

Słuchanie opowiadania rodzica o cyklu rozwojowym motyla. Numerowanie kolejnych obrazków za pomocą liczb. Oglądanie zdjęć motyli. Słuchanie ich nazw. Opowiadanie o najciekawszym motylu.

 

 

DLA CHĘTNYCH:

 

Cykl rozwoju motyla:

Bajka E. Carle „Bardzo głodna gąsienica”:

https://www.youtube.com/watch?v=dSIuRBgONhw

 

Polecam również w wersji angielskiej:

https://www.youtube.com/watch?v=75NQK-Sm1YY

 

 

 

Pozdrawiam! Do jutra!

 

 

Źródło ilustracji głównej:

pixabay.com

 

 

Data dodania: 2020-05-17 21:36:27
Data edycji: 2020-05-17 21:49:30
Ilość wyświetleń: 242
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej